Období | Sbírka kresby v GASK (dříve České muzeum výtvarného umění - ČMVU) byla v zásadě koncipována tak, aby jednotlivé soubory dokreslovaly přínos některých vůdčích osobností vývoje českého umění od konce 19. století po současnost, a to jak malířů (J. Schikaneder, J. Mařák, K. Špillar, A. Justitz, J. Šíma, R. Kremlička, A. Procházka, H. Boettinger), tak sochařů (O. Španiel, J. Štursa, J. Wagner, J. Horejc). V rámci galerijních sbírek je nutné vyzdvihnout unikátní je soubor poetických figurálních kreseb J. Trampoty a V. H. Brunnera. S postupem času se kresba, která dříve byla pouhým pomocníkem při studiu zobrazování viděné reality nebo prostředkem pro načrtnutí prvotní vize před realizací obrazu či sochy, stala samostatnou rozvětvenou disciplínou. Mezi svébytné formy kresby patří především karikatura, kterou ve sbírce GASK zastupují díla F. Bidla, Z. Kratochvíla, J. Lady, J. Čapka, A. Pelce, A. Hoffmeistera, knižní ilustrace (A. Diviš, N. Bláhová, M. Hanák ad.), ale především nové formy, jež umožňují autorům vyjádřit bezprostřední prožitky a emoce, jakými jsou například surrealistické frotáže, koláže, automatické kresby (F. Gross a F. Hudeček), abstraktní kresby (K. Malich, D. Puchnarová) či emotivní kresby J. Vožniaka a tísnivou hyperrealistickou kresby Smysly od P. Nešlehy. Ve sbírce se nachází i menší soubory konceptuálních autorů (J. Steklík, O. Karlíková). V posledních letech se podařilo kurátorům rozšířit kolekci o díla autorů experimentujících s nejrůznějšími kombinacemi materiálů a technik (J. Švéda, J. Sozanský) a také o kolekci drobných kreseb brněnského malíře Jánuše Kubíčka.
|
---|