24 - Faksimile

  1. Sbírkalupa Sbírka Národní galerie v Praze
    ÚzemíPodsbírka zahrnuje sbírkové předměty české nebo středoevropské provenience z několika fondů vzniklých z odborné činnosti Národní galerie, které pocházejí převážně z území České republiky. První fond obsahuje trojrozměrné kopie reprodukující díla, která se nalézala či nalézají na území České republiky a v mnoha případech dokumentují stav význačných památek přibližně v první polovině 20.století - např. Reliéf Paola della Stella z letohrádku královny Anny v areálu Pražského hradu nebo Hlava císaře Maxmiliána z náhrobku v katedrále sv. Víta od Alexe Colijna. Fond sádrových kopií vznikal většinou k dokumentačním účelům v rámci příprav velkých výstav středověkého a barokního umění v Čechách, respektive v průběhu rekonstrukce areálu Kláštera sv. Anežky České. Představuje tak dnes soubor vysoké sbírkové hodnoty, sloužící - jako jinde ve světě (Mnichov, Paříž, Kodaň) - k ryze studijním účelům. Současně je na něm dokumentován stav řady originálních kamenosochařských děl v době mezi oběma válkami, tj. v letech před jejich opakovaným poškozováním vandaly a v důsledku průmyslových exhalací, jež urychlily zejména rozpad méně trvanlivých druhů pískovců. Dále fond obsahuje novodobé bronzové odlitky plastik českých sochařů 19.století, které v řadě případů zachycují stav autorských originálů poničených nebo zničených při mimořádných událostech jako byly povodně v roce 2002, posmrtné masky a práce studijního a dokumentačního charakteru či neautorské trojrozměrné rozmnoženiny české i zahraniční provenience doplňující svým dokumentárním charakterem informační potenciál autorských děl moderního a současného umění. Druhým fondem je fond dvourozměrných kopií, prací studijního a dokumentačního charakteru a neautorských rozmnoženin, jako jsou technologické kopie středověkých malovaných desek, které vznikly na náklady NG a byly následně zapůjčovány některým farnostem ŘK církve jako reciproční zápůjčky za originální (předlohová) umělecká díla získaná do stálé expozice středověkého umění (např. tzv. Církvická deska pro ŘK farnost Sedlec - Kutná Hora). Obrazový materiál od 19.století po současnost je tvořen především anonymními pracemi, které nelze autorsky určit, dobovými falzy či neautorskými rozmnoženinami dokumentárního charakteru české i zahraniční provenience, které představují srovnávací studijní uměleckohistorický a restaurátorský materiál. Třetím fondem této podsbírky je obrazový materiál studijní povahy vzniklý tiskem na papíře, který souvisí proveniencí nebo obsahem se stávajícími sbírkovými předměty, ale není sám o sobě původním uměleckým dílem (grafikou). Materiál české i zahraniční provenience pochází z převodů a svozů velkých celků např. Svozy NKK, převody z Univerzitní knihovny z roku 1945 a z Národního muzea před rokem 1959.
    ObdobíFond trojrozměrných kopií originálních uměleckých děl dokumentuje podobu význačných kamenosochařských památek, vzniklých na teritoriu zemí Koruny české v období od 12. Století do konce 18. Století a dokládá zájem o evropské renesanční a barokní sochařské práce. Výjimku tvoří sádrová kopie z druhé poloviny 40. let 20. století tzv. Hlavy muže ze Mšeckých Žehrovic ze 3.stol.př.n.l. Bronzové odlitky, pořízené zejména po roce 2000, dokumentují práce autorů druhé poloviny 19.století s přesahem do 20.století. Posmrtné masky, práce studijního charakteru a neautorské rozmnoženiny dokumentují období 20.století až do současnosti. Fond dvourozměrných kopií, prací studijního a dokumentačního charakteru a neautorských rozmnoženin obsahuje teologické kopie středověkých desek, kopii Růžencové madony od A. Dürera z 16.století, většinou nedatované práce vzniklé v období mezi lety 1800-1915 a obrazy a neautorské rozmnoženiny prací z období 1900 až po současnost. Fond obrazového materiálu studijní povahy vzniklý tiskem na papíře dokumentuje práce z období 18.až 20.století.
    PředmětyK významným pracím této podsbírky patří odlitky pořízené podle středověkých originálních děl, a to podle kamenických článků z katedrály sv. Víta (hlavně z triforia), z farního kostela P. Marie před Týnem apod., a dále také podle proslulých gotických Madon, světic a světců. 31 kopií středověkých kamenických článků z areálu Kláštera sv. Anežky České bylo vrácených v roce 2000 z restaurátorského ateliéru Akademie výtvarných umění v Praze. Početnou skupinu reprezentují kopie barokních, většinou exteriérových skulptur, např. Kopie soch z Karlova mostu, dále o odlitky Brokofových Mouřenínů z Morzinského paláce na Malé Straně, o sádrové kopie kamenosochařských děl Braunových a Pacákových z Kuksu, Jaroměře, Teplic, Poličky, Valče a Konopiště. Dále jsou to sádrové odlitky podle originálů zahraničních umělců - 8 ks podle sochařských památek renesance a baroka. Po materiálové stránce jde většinou o sádru, v naprosté menšině o dřevo a umělou hmotu (pryskyřice s pískem apod.). Fond obrazového materiálu z období 19.století tvoří především krajinářské a portrétní studie. Z autorských děl je zde soubor drobných krajinářských a architektonických studií Alexandra a Heinricha Jakesche. Součástí fondu jsou i dobová falza děl Josefa Navrátila a Antonína Chittussiho. Mezi bronzovými, voskovými a sádrovými odlitky děl sochařů 19.století můžeme najít např. práce od J. V. Myslbeka. Fond obrazového materiálu studijní povahy tisků na papíře obsahuje např. novodobé tisky grafik Maxe Švabinského, Albrechta Dürera, Rembrandta van Rijn či dokumentaci nečíslovaných sérigrafií plakátů Olympijských her.
    Obor24 - Další
    Počet předmětů1230
      Anonym – Podobizna dámy Anonym (Josef Navrátil – okruh) - Zátiší s ovocem Braun Matyáš Bernard, 1684 - 1738, Chronos, detail - hlava s částí poprsí, kopie, 1720, kopie 1977, výtlaček, umělá hmota Anonym, Čechy - (1360 - 1370), Madona z františkánského kostela v Plzni, 1360 - 1370, sádra, výška - 133 cm Huť Petra Parléře, Petr Parléř z triforia chrámu sv. Víta v Praze, umělá hmota Huť Petra Parléře, Poprsí Anny Svídnické, triforium chrámu sv. Víta v Praze, sádra, výška - 55 cm, šířka - 53 cm Braun Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Alegorie Obžerství, terasa před špitálem v Kuksu, kopie, sádra, výška - 65 cm Braun, Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Alegorie Cudnosti, terasa před špitálem v Kuksu, kopie, sádra, výška - 68 cm Braun Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Alegorie Lenosti , terasa před špitálem v Kuksu, sádra, výška - 40 cm Braun Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Leopold hrabě Šlik, poprsí z náhrobku v chrámu sv.Vvíta v Praze, sádra, výška - 75 cm Myslbek Josef Václav - 20.6.1848 - 2.6.1922,Návrh pomníku Bedřicha Smetany, sádra, výška - 95 cm Parléř Petr, Karel IV., sádra Anonym, Čechy - (1360 - 1370), Kojící Madona z Konopiště, sádra Anonym, Čechy, kol. 1400, Madona s Ježíškem, sádra, výška - 125 cm Svatovítská huť ,(kopie - odlévačská dílna galerie) Pes a kočka, jižní triforium chrámu sv. Víta v Praze, kol. 1370 - 1380 Mistr Michelské madony, Hlava madony z Prostějova, sádra, výška - 32 cm Anonym, Čechy - (1373), Sv. Jiří na koni, detail - busta, 1373 Brokof, F.M., Noc, sádra Vries Adrian de, Kůň, sádra Anonym, Čechy - (1228), Votivní reliéf z kostela sv. Jiří na Hradčanech, sádra Braun Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Alegorie Spravedlnosti, terasa před špitálem v Kuksu, kopie, sádra Braun Matyáš Bernard - 1684 - 1738, Alegorie Moudrosti , terasa před špitálem v kuksu, sádra, výška - 70 cm Anonym – Podobizna mladé dámy Anonym (Josef Navrátil – okruh) - Zátiší s jablky a hruškou Anonym – Malířka před stojanem Pohled do depozitářů plastik Národní galerie v Praze Pohled do depozitářů plastik Národní galerie v Praze Pohled do depozitářů plastik Národní galerie v Praze